Nyaralás és rádiózás Szlovéniában.
                                                                  2019.08.10 - 2019.08.17

• You are here:  Home →  ArticlesWFF activate → S5FF-0002
 
A short tour in Slovenia:
   Slovenia offers tourists a wide variety of natural and cultural amenities. Different forms of tourism have developed. The tourist gravitational area is considerably large, however the tourist market is small. There has been no large-scale tourism and no acute environmental pressures. So, Slovenia is one of the wonderful country in Europe. Very nice and clear. The people are kind and helpful. If you have the opportunity, please visit this nice country.
The Karst Plateau in the Slovene Littoral gave its name to karst, a landscape shaped by water dissolving the carbonate bedrock, forming caves. The best-known caves are Postojna Cave and the UNESCO-listed Škocjan Caves. The region of Slovenian Istria meets the Adriatic Sea, where the most important historical monument is the Venetian Gothic Mediterranean town of Piran while the settlement of Portorož attracts crowds in summer.
Well, the last year, we decided we were going to holiday in Slovenia at this year. My plans included try to work with my radio from a flora fauna area. The choice was in the Škocjan Caves area. This WFF name is: S5FF-0002.
Activation was successful with more European stations contact, e.g. S5 I HA 9A OE F ON U EA EW YO SP OM D SV YU
My GoPack: Yaesu FT-817ND 5W with PowerAmplifier 20W. Antenna Aerial-51 404 UL portable OCF dipole with 12m Spiderbeam pole. Power supply four cells 5000mAh Li-Ion accu over the DC/DC down converter (16,4V to 12,5V).
The whole vacation was a great experience. And some pictures of where we went. Hope to meet you in the future on the bands. 73!
 

 
 
   Az hogy az idei nyaralás helyszine Szlovénia lesz, még az elmúlt esztendőben eldőlt. A szállás helyének kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy a lehetőségekhez képest sok érdekesség, látnivaló legyen a környéken. Így esett a választás Ilirska Bistrica-ra.
Ez valóban jó választásnak bizonyult, hiszen nagyon közel volt az S5FF-0002-es WFF terület
ami az amúgy is igen kevés (mind összesen 3) Flora-Fauna területek egyike a Škocjanske National Park.
  
 /articles/szlovenia/DSCF0528.JPG  A dolog érdekessége, hogy a Nemzeti Park területén található gyönyörű       barlang rendszerbe nem jutottunk el. Hatalmas tömeg kígyózott a cassa előtt és a parkolók is zsúfolásig tele voltak. A távolabbi  parkolókból külön kis buszokkal szállították a látogatókat a barlang  bejáratához.
  Úgy döntöttünk, hogy inkább lemegyünk a szintén közelben lévő tengerpartra Portorozba. A nagy tömeget látva kissé elbizonytalanodtunk, de nagy szerencsénkre sikerült a tengertől kb. 100m-re egy örzött parkolóban helyet találnunk. Napernyőt és napágyakat béreltünk, majd irány a tenger. A nagy melegben igen csak jól esett a hűs vizben történő meg mártózás, mely hamarosan már nem is tünt olyan hűvösnek. Kicsi előre szaladtam az időben, mivel az előző történet a haza utazásunk utolsó előtti napjának eseményei.
   Akkor talán időrendben próbálom leírni az eseményeket. Smile
   Az utazás a kisebb megállásokat és némi ebédidőt beszámítva mintegy 12 órát vett igénybe. Ennek kétharmada a hazai utakon telt, míg a maradék kb. 3 óra Szlovéniában, autópályán. Csak az utolsó 50-60km volt egyéb úton, viszont ennek a minősége is kitűnő volt. A hazai utak köszönőviszonyban sem vannak a Szlovéniai utakkal. Meg persze sok minden más is, de erről majd folyamatában teszek említéseket.
/articles/szlovenia/DSCF0129.JPG     /articles/szlovenia/DSCF0131.JPG          az A1-es autópálya Szlovéniában                                az utunkat sok helyen alagutak tették változatossá
 
   A szállásunkra valamivel este 8 óra előtt érkeztünk meg, ahol a vendéglátóink szivélyesen fogadtak bennünket. A szállás egy két szintes apartman volt, sok és tágas helyiségekkel, valamint remekül felszerelve. Kipakolás és berendezkedés után, a háziak egy kis hideg tállal kedveskedtek, mely igen csak jól esett a fárasztó és hosszú út után. Rövid ismerkedés és beszélgetést követően mindenki nyugovóra tért.
/articles/szlovenia/DSCF0137.JPG     /articles/szlovenia/DSCF0136.JPG        a szállásunk kívülről. (a felső szinten laktunk)                          kilátás a teraszról a szomszédos házakra
   Már az első egy-két nap feltünt, hogy alig lehet régi épületeket találni (családi házak) szinte mindenhol csak újakat lehet látni. Az építési stílusok is jellegzetesek. Jellemző a két vagy több szintes zömében nagy alapterületű épület. Sok helyen nincs vagy ha igen akkor is csak jelzés értékkel kerítés. Van ahol teljesen környezet barát, tuja vagy valamilyen örökzöld sövény alkotja. És egy igen csak szembetűnő jelenség, nem találtunk szemetet, eldobott papírt, szórólapot, üdítős palackot stb. Ezt később tudatosan figyelgettük az utunk során, mint utólag kielemeztük elég nagy területet bejártunk az egy hét alatt Szlovéniában. A tengerparton is hasonló volt a tapasztalat, a büfék, falatozók, parkolók, utak területén is. Magyarként ez talán nem túlzok de utópisztikusnak hatott. Surprised
Vasárnap (aug. 11.) egy picike lehetőségem adódott rádiózásra, pár összeköttetés erejéig. A gopack most is az FT-817ND képezte, igaz most próbaképpen egy FET-es (40W-os) végfokozat egészítette ki, mely a LiPo-s akkummulátoros táplálás miatt nem volt meghajtva csak 2.5W-al, így a kimenő csúcsokban óvatosan súrolta a 20W-ot. Az antenna most is az  Aerial-51 Model 404-UL  Aerial-51 Model 404-UL OCF dipol volt és remekül tette a dolgát. A terjedés "alsóközép" kategóriába sorolható, időnként némi sávzaj és QSB kíséretében. A használt hívójel S5/HA7NB/P volt.
   A mai napi kirándulásunk a közeli Pivka nevű kis városba vezetett, ahol egy Haditechnikai Múzeumot tekintettünk meg. A múzeumban található és kiállított haditechnikai eszközökről annyit érdemes tudni, hogy legnagyobb részük ma is működőképes. A járművek többsége saját "lábán" került a múzeum területére. A teljesség igénye nélkül álljon itt most néhány kép a kiállításról. Volt még tengeralattjáró, rengeteg különféle kézifegyver, és egy repülőgép szimulátor is amit némi € ellenében ki is lehetett próbálni. Sealed
/articles/szlovenia/DSCF0146.JPG /articles/szlovenia/DSCF0147.JPG /articles/szlovenia/DSCF0158.JPG
/articles/szlovenia/DSCF0171.JPG /articles/szlovenia/DSCF0178.JPG /articles/szlovenia/DSCF0227.JPG
   Másnap (hétfő, aug.12.) korábban keltem így több időm maradt a napi program megkezdéséig. Települtem, a 7MHz-es sáv jónak bizonyúlt. Sorra jöttek a "szomszédok" 9A, I, HA, egy-két helyi S5-ös állomás. sikerült még D, YO, SP, SV állomás is ebben a fordulóban. Tettem egy próbát 14MHz-en  is, de csak egy régi kedves ismerős SP5UUD/P Andy "András" akadt mikrofon végre. Ő volt a harmadik Park to Park QSO-m az e-napi periódusban. A terjedés elment meg az idő is, pakolnom kellett mert indult az az napi kirándulás.
   Ezen a napon a lipicai ménes "szülővárosába" Lipicára látogattunk el. A lovardában tartott igen csak szinvonalas és nagyszerű bemutatón készített képeim csapnivalóan rosszul sikerültek, melynek oka részben a lovardában kialakított megvilágítás, fényviszonyok más részt meg a fényképezőgépem időszakos vacakolása, és gyengélkedő minősége együttesen hozott létre.
/articles/szlovenia/DSCF0235.JPG /articles/szlovenia/lipica14220.jpg /articles/szlovenia/lipica192011.jpg
A képen a Lipicai Casino homlokzatából egy kis részlet látható.        Az istálló és a híres Lipicai mén.
 
   Ma (aug.13.) a föcsapásirány a tengerpart volt. Rengeteg túrista telis-tele parkolók. Addig próbálkoztunk még egyszer csak azon vettük észre magunkat, hogy már nem Szlovéniában hanem a napfényes Itáliában autózunk. Trieszt óvárosát ostromoltuk, néhol az igen csak szűk utcákban ódon házak sűrűjében. /articles/szlovenia/DSCF0273.JPG
A kanyargós szerpentinen mely a város északi részén kanyarog, olykor egy rövid pillantást lehetett vetni az azúrkék tengerre. A kikötő mellett elhaladva egy hihetetlen gigászi méretű óceánjá-róra lettünk figyelmesek. (jobboldali kép) Nem fért bele az optikába ahonnan fényképezni tudtam menet közben. A parko-lóba ahol a hajó a kikötőben állt, nem tudtunk bemenni mert csak a hajó utasai, meg persze a kiszolgáló személyzet számára fentartott volt. A közeli parkolóban ugyan volt egy néhány üres hely, ott viszont "önkéntes parkolóőrök", láthatóan nem az országhoz tartozóknak néztek ki. Nagy valószínűséggel nem is a képen látható hajóval érkeztek az Olaszországba.Cool   A lényeg, hogy  egyébként az nap igyenes parkolási lehetőséget ők másként "értelmezték", és csak némi euró ellenében voltak hajlandók az üres helyet rendelkezésünkre bocsájtani. Mi viszon nem éltünk ezzel a páratlan egyedi akcióval és tovább álltunk, amit nem is bántunk meg.
   Néhány km. autózás után érkeztünk meg Trieszt nyugati lábánál fekvő festői Miramare-ba. (szöveg helyett képek Cool )
/articles/szlovenia/DSCF0406.JPG /articles/szlovenia/DSCF0407.JPG /articles/szlovenia/DSCF0415.JPG
/articles/szlovenia/DSCF0416.JPG /articles/szlovenia/DSCF0443.JPG /articles/szlovenia/DSCF0457.JPG
A meleg és a kissé fárasztó nap után úgy döntöttem, hogy inkább pihenek és majd másnap rádiózok. Remélem ismét adódik egy újabb lehetőség a hobbimat gyakorolni. Wink A döntés mint kiderült nem volt rossz. Estére sötét felhők gyülekeztek az égbolton, villámlásokkal tarkítva. A sáv is meglehetősen recsegett úgy sem lehetett volna rádiózni. Az éjszaka igen erős szélvihar tombolt a környéken, mely még a reggeli órákban is kitartott bár veszített az erejéből. A másnapi programot picit módosította, de szerencsére a délelőtt folyamán barátságosra fordult az időjárás.
 
 
folytatás hamarosan...
 
(under construction...)